LULLABY
(Musique : Candy Cane)






Seamy stories of another time
And silky lies drowned in cherry wine
Candlelight is stealing details
Closing down in fettered veins
As weeds spread out and stride the ledge
The monsters left too much unsaid

    When will come
    More degrees
    It's been too long
    Cunning scenes

Pictures drawn out from another place
Where tongues and limbs gently interlace
Frameless ways of surrendering
And other cautions growing dim
Then blows recede as shadows bend
The fingers give a stroke to rend
They reveal an unbounded sight
Tales of dead ends can't deny

    So there will come
    More degrees
    It's been so long
    Lulling dreams


Index






COMMENT

 

    Opposition entre deux temps, deux points de vues. Dans un premier temps, le regard est tourné vers le passé : les souvenirs pénibles (seamy stories), ce à quoi on a voulu croire (silky lies drowned in cherry wine), ce dont on ne se souvient plus (candlelight is stealing details) et qu'on a réprimé (closing down in fettered veins)… ce qui imprime sa marque sur le présent (as weeds spread out and stride the ledge) sans avoir l'impression d'avoir achevé quelque chose (the monsters left too much unsaid).
    Dans un second temps, on cherche à se débarrasser de ce poids pour aller de l'avant : on ne retient du passé (pictures drawn out from another place) que ce qui est agréable (gently interlace), on se défait des barrières que l'on a érigées (surrendering, other cautions growing dim), les souffrances s'atténuent (blows recede) avec l'acceptation de ce qui a été (as shadows bed, fingers give a stroke to rend), et l'on peut se tourner serein vers un avenir (unbounded sight).